Pewnego razu, gdy Jezus przechodził w szabat pośród zbóż, uczniowie Jego zaczęli po drodze zrywać kłosy. Na to faryzeusze mówili do Niego: «Patrz, czemu oni czynią w szabat to, czego nie wolno?» On im odpowiedział: «Czy nigdy nie czytaliście, co uczynił Dawid, kiedy znalazł się w potrzebie i poczuł głód, on i jego towarzysze? Jak wszedł do domu Bożego za Abiatara, najwyższego kapłana, i jadł chleby pokładne, które tylko kapłanom jeść wolno; i dał również swoim towarzyszom». I dodał: «To szabat został ustanowiony dla człowieka, a nie człowiek dla szabatu. Zatem Syn Człowieczy jest Panem także szabatu».
>P<
Szabat to żydowski siódmy dzień tygodnia. Rozpoczynał się w piątek o zachodzie słońca i trwał do sobotniego wieczora. Jedno z przykazań danych przez Boga nakazuje, by w tym dniu odpoczywać, nie wykonywać żadnych prac, poświęcić ten dzień dla Boga i drugiego człowieka. Z biegiem czasu ukształtowało się wiele przepisów, które określały, co można czynić w szabat, a czego nie. Stąd w Ewangelii dzisiejsze oskarżenie faryzeuszów względem uczniów Jezusa. Nie chodziło im bynajmniej o zrywanie kłosów w szabat, ponieważ podróżni czy potrzebujący mogli to czynić. Sytuacja ta nie była określana jako kradzież, lecz bardziej pomoc potrzebującym. Faryzeuszom chodziło o to, że ocierając kłos w dłoniach, by pozyskać ziarno do zjedzenia, uczniowie wykonywali pracę. To był dla nich problem. Jezus jednak jasno kwituje ich sposób myślenia: "To szabat został ustanowiony dla człowieka, a nie człowiek dla szabatu". Mistrz z Nazaret jasno zwraca uwagę na to, że przepisy odnoszące się do szabatu, nie mogą być ważniejsze niż zaspokojenie podstawowych, zwyczajnych, ludzkich potrzeb życiowych. Wcale nie umniejsza rangi i znaczenia dnia świątecznego. Jezus szuka czegoś więcej. W pierwszej kolejności patrzy na człowieka i jego potrzeby. Patrzy głębiej. Kieruje się przecież prawem, które ustanowił Jego Ojciec. Sam wie dobrze, co trzeba czynić oraz jak zrobić to najlepiej.
fot. pixabay
Komentarze
Prześlij komentarz
Zapraszam do podzielenia się tym, jak w Tobie żyje przeczytane Słowo: